Over ons

 Wie zijn wij?

Oorspronkelijk is dit project opgezet door zes studenten als onderdeel van het honoursvak “Energie en Klimaat” in 2011. Zij hebben met dit project een prijs gewonnen voor het beste onderzoeksproject, uitgereikt door de institute for interdisciplinary studies oftewel IIS. Zie ook het persbericht. Lesmodule de Energiecrisis is vervolgens verder ontwikkeld door Manuel, Romy en Jonas, drie gemotiveerde studenten natuurkunde aan de VU en de UvA. “Wij hebben met z’n drieën besloten dat het belangrijk is dat dit niet bij een eenmalig project blijft en streven er daarom naar om zoveel mogelijk scholieren te bereiken door zelf bij middelbare scholen langs te gaan.”

Vanaf 2013 en in 2016 zijn er nieuwe studenten aan het team toegevoegd die net zo gemotiveerd zijn als ons om de boodschap over te brengen. Zij helpen bij lesdagen en zij helpen om het programma up-to-date te houden en verder te ontwikkelen. De afgelopen vier jaar zijn wij al langs twintig verschillende scholen geweest, hebben wij duizenden leerlingen bereikt met onze boodschap en hebben wij een vaste klantenkring opgebouwd waar wij jaarlijks terugkeren. Tijdens deze jaren brengen wij constant verbeteringen aan onze lesmodule naar aanleiding van feedback van de bezocht scholen.  De kracht van deze zogenaamde peer-to-peer education zit in de kleine afstand tussen scholieren en studenten. Door onze passie voor onderwijs, zijn we erg gemotiveerd om deze boodschap aan zoveel mogelijk scholieren over te brengen.

Wat is onze missie?

Omdat de nu gebruikte (fossiele) energiebronnen opraken, is een overstap op duurzame energiebronnen en duurzame producten van wezenlijk belang. Dat gebeurt pas wanneer burgers daar, als consument en als kiezer, op aandringen. Daarvoor is het nodig dat ze zich bewust worden van het energieprobleem en dat vereist voorlichting. Scholieren zijn de kiezende en consumerende burgers van morgen, daarom willen wij juist hun die voorlichting geven. We hebben een lesmodule ontwikkeld die scholieren informeert, en ze uitdaagt na te denken over de energiesituatie nu en in de toekomst. Als leerlingen na het doorlopen van de module beseffen dat er een probleem is en dat ze de oplossing van dat probleem zelf in handen hebben, is onze missie geslaagd.

Romy Dhillon, Jonas Voorzanger, Tom Veeken, Joris Schefold, Lotus Arian, Yarah Bot en de rest van het team!

Zie ook onze Facebookpagina!

16106784_1184363488286183_1688578258_o